۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 712958

به قدر قطره‌ای در دریا

آرزو مستأجر حقیقی

 بسیاری از محبان صحن و سرای حضرت دوست به مشارکت در سنت حسنه وقف علاقه‌مند هستند، اما شاید توان مالی وقف یک خانه، آپارتمان، مغازه، زمین و... را نداشته باشند.

قدس آنلاین: در چند سال اخیر به واسطه ترویج وقف مشارکتی در مجموعه آستان قدس رضوی، افراد بسیاری امکان وقف در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) را دارند. وقفی که در آن افراد با دارایی‌ها و سرمایه‌های اندک هم می‌توانند نامشان را در فهرست بلندبالای واقفان این آستان مطهر به ثبت برسانند. در این گزارش با وقف مشارکتی بیشتر آشنا شده و پای سخن یکی از واقفان این حوزه می‌نشینیم.

فرصتی ارزشمند

در گذشته‌های دور، وقف فرصتی برای افراد با تمکن بالا بود و اگر کسی هم اندک سرمایه و دارایی داشت، آن را در ضریح حرم مطهر می‌انداخت و دیگر جایی به ‌عنوان یک موقوفه ماندگار ثبت نمی‌شد. اما ترویج این نوع وقف توانسته زمینه مشارکت بسیاری از نیک‌اندیشان کشور را در چنین سنت حسنه‌ای فراهم کند. فرصتی که بی‌شک منشأ خیرات و برکات بسیاری در آینده خواهد شد. در واقع با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بسیاری از افراد ممکن است با وجود تمایل به وقف، قادر به انجام وقف‌های بزرگ و مستقل نباشند، اما با وجود وقف مشارکتی انگار نوری بر دل‌های آنان تابیده و مسیر جدیدی پیش روی این دریادلان گشوده شده است. همچنین اشاعه وقف مشارکتی موجب تشویق بیشتر مردم به این سنت نیکو هم شده است. از سویی دیگر، بعضی از پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه هم با توجه به نیاز نقدینگی بالا، شاید نتواند در قالب یک موقوفه و یک یا چند واقف محدود تعریف شود، اما بهره‌گیری از ظرفیت وقف مشارکتی می‌تواند راه را برای توسعه این پروژه‌ها و تأسیس چنین موقوفه‌هایی آسان کند. در این نوع وقف افراد نیکوکار می‌توانند دارایی‌های نقدی خود را با مشارکت در بعضی از پروژه‌ها و برنامه‌های آستان قدس رضوی از جمله زائرشهر و زائرسرای رضوی، مجتمع‌های بین‌راهی و نمازخانه، زیارت اولی‌ها و نشر و چاپ قرآن کریم، به موقوفه‌ای ارزشمند تبدیل کنند. چنان که در سال‌های اخیر تعدادی از این افراد برای موضوعی واحد یک وقف‌نامه مشترک را امضا کردند، به ‌طور نمونه اعضای یک خانواده تهرانی توانستند با مشارکت یکدیگر، اعیان یک واحد زائرسرای رضوی در مشهد مقدس را بخرند تا نامشان در بین واقفان حرم مطهر رضوی ماندگار شود.

روایت دلدادگی

عشق به غریب‌الغربا(ع) در جای جای ایران اسلامی موج می‌زند و ارادتمندان این امام همام ساکن هر شهر و دیاری باشند، کبوتر دلشان را روانه مشهدالرضا می‌کنند. غلامحسین جنت شعار از جمله محبان خوزستانی آقا علی بن موسی الرضا(ع) است که در مسیر وقف مشارکتی قدم برداشته است. او متولد ۱۳۵۲، کارمند و ساکن اهواز است. جنت داستان مهربانی خود را این‌ گونه آغاز می‌کند: «تابستان سال ۹۷ بود. در صحن آزادی حرم مطهر امام هشتم(ع) نشسته بودم که به یاد مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی آستان قدس رضوی افتادم. مجتمع‌هایی که در بعضی از آن‌ها در مسیر سفر به مشهد مقدس چند ساعتی با خانواده‌ام استراحت کرده بودم. در آن لحظه به فکرم رسید کاش می‌شد افرادی که امکان وقف خانه و زمین ندارند، با اهدای مبلغ کمتری در سنت وقف برای انجام کارهای بزرگ‌تر سهیم شوند. بنابراین تصمیم گرفتم ایده خودم را با خادمان این آستان ملکوتی در میان بگذارم». او در آن زمان نمی‌دانست که چنین فرصتی برای شیفتگان شمس ‌الشموس(ع) فراهم شده است، اما پس از گفت‌وگو با مسئول دفتر راهنما و مشاوره وقف صحن آزادی حرم مطهر با وقف مشارکتی آشنا شد و مبلغی را به نیت مرحوم پدرش علی جنت شعار به آستان قدس رضوی اهدا کرد تا صرف اموری همچون ساخت زائرسرا، مجتمع‌های بین‌راهی و نمازخانه و فراهم کردن امکان سفر زیارت اولی‌ها و محرومان شود. جنت می‌گوید: «پس از تقدیم این هدیه کوچک، احساس سبکی خاصی داشتم. خدا را شاکر هستم که بارها توفیق زیارت این بارگاه نورانی نصیبم شده است و پس از ازدواجم، تقریباً هر سال به مشهد مقدس مشرف شده‌ام و زندگی‌ام با این امام بزرگوار بیمه شده است. امیدوارم دوباره سعادت زیارت حرم مطهر رضوی نصیبم شود». او توجه ویژه‌ای به فرهنگ‌سازی در امور خیر دارد. چنان که با همراهی تنی چند از نزدیکانش، صندوق قرض‌الحسنه‌ای در اهواز بنا کردند تا از سرمایه آن برای کمک و کارآفرینی خانواده‌های آسیب‌پذیر استفاده شود. جنت با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌ها برای اشاعه سنت وقف می‌افزاید: «بسیاری از ارادتمندان امام رضا(ع) از قدم‌های کوچکی که می‌توانند برای انجام کارهای بزرگ در پرتو این آستان مقدس بردارند، اطلاعی ندارند. در حالی که با فرهنگ‌سازی گسترده‌تر در این حوزه می‌توان شاهد ارائه خدمات بیشتری به پشتوانه سنت وقف به مردم به‌ویژه در مناطق محروم کشور بود».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.